OBE, BARAH PEMIKIRAN YANG SEDANG MENYERANG SISTEM PEMIKIRAN NEGARA. (PERBUALAN DENGAN KB)

OBE sedang diangkat sebagai tunjang pendidikan negara, dari sekolah rendah sanpai ke universiti. Barah yang memakan kesarjanaan dari dalam. Akhirnya ibarat retak menanti belah, suatu masa sistem pemikiran negara akan runtuh menyembah bumi.

Saya bertanya Chatgpt soalan yang saya dah tahu jawapannya

Soalan: Bolehkah anda katakan bahawa pedagogi OBE... ...benar-benar belajar dengan baik... ...untuk agenda kapitalis?

Jawapan: Ya, anda boleh katakan bahawa pedagogi OBE (Outcome-Based Education) sangat sesuai – dan mungkin juga direka bentuk – untuk memenuhi agenda kapitalis, atas beberapa sebab utama:

🧠 1. Fokus pada "output" boleh diukur, bukan proses pembelajaran

OBE memberi penekanan kepada hasil pembelajaran yang spesifik, terukur dan boleh dinilai.

Ini selari dengan logik ekonomi pasaran, di mana segala sesuatu harus dapat diukur, dioptimumkan dan diuntungkan.

Pelajar tidak lagi dilihat sebagai individu yang berkembang secara menyeluruh, tetapi sebagai produk yang mesti menepati "standard" industri.

🏭 2. Menyediakan tenaga kerja, bukan warganegara berfikir

OBE menekankan kebolehan teknikal, kemahiran pekerjaan, dan kecekapan fungsional.

Ini sejajar dengan kehendak kapitalisme global yang memerlukan buruh berkemahiran, bukan pemikir kritikal atau penggerak perubahan sosial.

Justeru, sistem ini cenderung menghambat pendidikan humanistik dan nilai intelektual sejati.

💼 3. Penyusunan pendidikan sebagai sistem pengeluaran

Kurikulum disusun seperti "supply chain", dengan "input" (pelajar) dan "output" (hasil pembelajaran).

Penarafan, akreditasi, KPI, dan audit berfungsi seperti penanda aras prestasi korporat.

Universiti dan sekolah mula beroperasi seperti kilang pengetahuan, bukan tempat pencarian makna atau kebijaksanaan.

📉 4. Menindas keragaman epistemologi dan kreativiti

OBE menyekat ruang untuk pendekatan alternatif, refleksi falsafah, dan eksplorasi ilmu tidak konvensional.

Ia memaksakan satu kerangka pemikiran tunggal, iaitu yang berfungsi dalam sistem pasaran dan produktiviti.

✊ Kesimpulan:

OBE tidak semata-mata sistem pendidikan neutral – ia sarat dengan nilai kapitalis, teknokratik dan utilitarian. Ia mungkin efektif untuk melatih pekerja, tetapi gagal melahirkan manusia yang utuh, bijaksana, dan merdeka.

Comments

Popular posts from this blog

Bloom’s Taxonomy And OBE: Manifestation Of Reductionism In Malaysian Education

PERANAN UNIVERSITI: IBARAT LAMPU YANG MALAP

MERUNGKAI KEMELUT PARADIGMA PENDIDIKAN NEGARA