Pendidikan era baharu, bukan hanya krisis pandemik

Tulisan ini disalin dari perbincangan di dalam kumpulan pendidikan.

Melihat kepada reaksi dan tindakbalas ekosistem pendidikan negara menangani pandemik, mungkin ada ruang untuk saya lontarkan pandangan ini.

Mari kita cuba mengambil senario eksperimen begini: Seandainya pandemik ini datang 30-40 tahun dahulu, (Dimana capaian internet dan smartfon tak meluas), apa agaknya respon sistem pendidikan menangani situasi begini 

Focusing solely on the issues of online mechanism or technicalities, feels like a knee jerk reaction. (Admittedly, for short term reaction in emergency, it is necessary) Nevertheless, the pandemic reveals the shortcoming of our education sistem in a deeper way. 

Masih tiada diskusi tentang contohnya definisi persekolahan, nilai peperiksan, potensi sistem perantis, potensi sistem mentor/murabbi,  struktur pengurniaan sijil, ijazah, dll. Sudah setahun lebih kita masih fokus dengan kebolehcapaian maya, yang memang penting. Andainya tiba2 esok covid lenyap, mungkin segala yang kita capai ini terus dilupa, kembali buat macam biasa, seolah2 tidak ada perubahan.

Maybe the pandemic is telling us something more, that the world is changing, techologically and socially. It is good now we realise the potential of new tech, and we are migrating en mass towards ir4.0. But there are also seismic social cultural changes happening prior to the pandemic, that current education system is not aware of. Changes in worldview, in economy, in politics far outpace the current education paradigm in Malaysia. 

It is good we are keen to transform the delivery technique of education through online technology. But the answers to the intangible needs of the new world are still found wanting. For example, the growing gig economy (already srarted before the pandemic), tells us the shortcoming of an education system centered around specific outcomes. In VUCA times, old professions being wiped out, even whole industry become extinct overnight, new ones emerge, indicating job centric education need serious rethinking. Another new dynamic from ir4.0, the abundance and immediacy of data and information challenge the adoption of specific worldview that focus solely on limited mode of thinking and analytic approach.

So these beg the question, do we need a different type of calamities to jolt us out of our old worldview and habits? Nauzubillah min zaalik. Cukuplah keperitan kita bergelut dengan pandemik. Sama2 berdoa bencana ini segera hilang.

Zaky Jaafar, Ogos 2021

Comments

  1. Kita akan mengalami 2 fasa perubahan tamadun... lama dan baru...

    Yg lama tu yg kita alami kini iaitu mngharap keadaan akan jd seperti sedia kala... kembali normal...lps tu memampan kan sikap lama...iaitu rasa selesa dan ikut apa saja.... pendek kata ikut perangai lama...terutama di malaysia mngamalkan budaya bertahan.... bukan budaya mncipta perubahan.

    Maka terjadilah apa yg berlaku kini. Kita jd pak turut dan x ada strategi kritikal yg merangka solusi.

    kita tak mngerti permainan kurun 21 serta rangka kerja transformasi tamadun yg dicipta....kita masih lg meneliti teks2 lama yg naratif nya sekadar utk merancang polisi terhadap mngekal kuasa dan membina rangkaian2 utk mncari ruang utk meraih kedudukan.

    Pandemik adalah suatu tekanan kpd perubahan hidup manusia mncari jln keluar kpd sistem yg ada. Kerana kuasa bukan lg terletak pd politik atau negara. Ia terletak pada kuasa wang dan manipulasi teknologi dan maklumat.

    Maklumat adalah sebuah sistem yg akan kontrol peradaban baru ni utk terus mnjajah. Kuasa penjajahan adalah individu. Indidu akan mngawal cara hidup..where human is a micro unit to control data... term as microsofthuman.

    Ini selari dgn peradaban posthuman condition...where techno dan communication a major human evolution.

    Kerana pengendali dunia ari ni dikuasai oleh individu2 yg merangka pola2 kehidupan mengikut kuasa yg mereka ada...facebook. tesla. Amazon. Microsoft....dll dimana mereka mrlihat pd soal digit dan intangible form.....

    Mereka mncipta virtual. Maya. Virus. AI. Hackers...scammer. bitcoin....and followers.

    Kita jena memahami apa itu homosepian. Autopouesis. Vaccine. Dan anthropocene...

    Jd soalnya mcm mana kita nk belajar semua ni sebagai agenda utk pengubal dasar pendidikan yg hanya berfikir secara higher order thinking HOT.... dimana seolah inilah puncak mnuju kecermerlangan.... serta berbangga dgn skor 12A...

    Jd bgmana pemikir cendiakawan kita melihat dlm waktu pandemik utk merancang sesuatu ...atau hanya sekadar bersosial2 diwebbinar dgn angan2 yg x kemana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. perkongsian ilmu yang sangat menarik..tq prof..

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Intellectual crisis in Malaysian Academia: In search of an overall philosophy

From Ubercab to Uber: The Needed Paradigm Shift in Malaysian Education

The Scientific mind and modern world crisis. (In search of an overall academic philosophy- part 2)