Ketaksuban Pemikiran Saintifik: Penyakit Dalam Pendidikan Negara.

Kita masih tenggelam dengan kekaguman 'pemikiran saintifik'. Barat telah lama mengkritik pemikiran saintifik. Ini ujaran Tolstoy terhadap pemikiran saintifik. (Dizamannya pemikiran saintifik disimbolkan oleh Jerman)

" The German’s self-assurance is worst of all, stronger and more repulsive than any other, because he imagines that he knows the truth- science- which he himself has invented but which is for him the absolute truth."

"Keyakinan diri orang Jerman adalah yang paling teruk, lebih kuat dan lebih menjijikkan daripada yang lain, kerana dia membayangkan bahawa dia mengetahui kebenaran-sains-yang dia sendiri cipta tetapi yang baginya adalah kebenaran mutlak."

Leo tolstoy. War and Peace 1869

 Pemikiran saintifik masih penting, tetapi dialog pasca moden dibarat telah lama meletakkan pemikiran saintifik ditempat sepatutnya. Melihat bagaimana kita sekarang masih menampal pemikiran saintifik di semua aspek tamadun, kita masih lagi terpetangkap 150 tahun dulu.

Kerana naratif pasca moden yang dinamik sebegini kita lihat barat tidaklah rigid sangat menongkong pendidikan dengan paradogma dan kaedah saintifik, ia lebih luwes, cergas dan santai dalam mendidik manusia. 

Kita dimalaysia tidak pandangpun dialogue sebegini, lihat saja krisis pendidikan malaysia yang makin lama makin kusut.

Comments

Popular posts from this blog

Intellectual crisis in Malaysian Academia: In search of an overall philosophy

From Ubercab to Uber: The Needed Paradigm Shift in Malaysian Education

The Scientific mind and modern world crisis. (In search of an overall academic philosophy- part 2)