Kerjaya akademik rosak: Bagi ahli akademik yang terbeban, pembaharuan sederhana tidak mencukupi (Terjemahan)

 

Artikel di terjemah dengan Google Translate dari

https://www.chronicle.com/article/the-academic-career-is-broken?cid=gen_sign_in

Oleh  Hannah Leffingwell

19 JANUARI, 2023

Dalam bab pengenalan novel Babel yang ditulis oleh R.F. Kuang, seorang budak lelaki melihat ibunya meninggal dunia akibat taun di kampung halamannya di Canton, China. Selepas "penjaga" Inggeris yang misterius membawanya ke England, dia diberi nama Inggeris sebagai Robin Swift, dibimbing dalam pelbagai bahasa, dan dimasukkan ke Babel, sebuah institut translasi fiksyen yang terletak di Universiti Oxford. Walaupun novel ini mempunyai unsur-unsur fantasi (ia berpusat pada bidang akademik pseudomagical "silver work"), Babel, di tengah-tengahnya, adalah pendedahan yang mengerikan tentang akademia dan perangkap etikanya.

Saya telah membacanya semasa cuti musim sejuk, semasa bergelut untuk menyelesaikan disertasi saya dan bersedia untuk semester musim bunga, apabila saya akan mengajar di New School di bawah kontrak yang baru disahkan untuk pensyarah sambilan. Berikutan mogok yang dipertikaikan dan dihebahkan di kedua-dua New School dan Universiti California, saya telah bertanya kepada diri sendiri soalan yang timbul dalam dunia fiksyen Kuang yang kononnya: Bolehkah akademia diselamatkan? Adakah mungkin untuk menukar sistem dari dalam? Adakah beretika bekerja untuk institusi yang secara aktif menghasilkan semula ketidaksamaan sosial?

Di Babel, Robin tidak mempunyai apa-apa apabila dia memasuki Oxford sebagai pelajar sarjana muda — tiada keluarga, tiada rumah, tiada sumber pendapatan. Pihak institut memberinya tusyen percuma, bilik dan makan, serta gaji tetap. Tanpa semua itu, seperti yang sering diingatkan oleh penjaganya, Robin sama ada akan menjadi miskin atau mati. Namun, profesornya menegaskan bahawa biasiswa bukanlah "kerja" dalam erti kata konvensional, tetapi sumbangan yang lebih tinggi kepada manusia. Pelajar tidak "terdidik" di Babel malah mereka dibesarkan — penerima peranan istimewa dalam masyarakat yang mereka patut rasa bertuah untuk mengisi.

Corak pemikiran begini telah biasa kita dengar. Kita telah sering disajikan dengan naratif sebegini. Ia adalah ungkapan biasa bagi mereka yang melanjutkan pengajian kedoktoran — terutamanya di institusi berprestij. "Kami mempunyai beberapa calon yang cemerlang tahun ini", seorang profesor mungkin berkata kepada calon kedoktoran tahun pertama, 

"Anda bertuah kerana telah diterima masuk". 

Atau, dalam perbualan santai dengan orang yang tidak dikenali di sebuah parti: "Saya tidak percaya anda dibayar untuk membaca dan menulis — anda sangat bertuah!"

 Atau, yang paling merosakkan: "Selepas semua yang kami lakukan untuk anda, saya fikir adalah adil untuk meminta sesuatu sebagai balasan" ...

Memandangkan pelajar siswazah dan fakulti sambilan telah mula berkesatuan, menyerang, dan bergelut dengan nilai ekonomi tenaga kerja mereka, jurang telah terbuka di teras pendidikan tinggi, yang tidak begitu mudah diperbaiki oleh rundingan kontrak dan kenaikan gaji. Ia bukan jurang sumber, tetapi nilai. Kami, pelajar siswazah dan fakulti sambilan yang telah memberi subsidi gaji pentadbir dan fakulti bintang yang melambung selama bertahun-tahun, mula mengintai di sebalik tirai. Adakah profesion ini benar-benar dibanggakan? Kami telah mula bertanya kepada diri sendiri. Adakah benar kita mempunyai kedudukan yang unik untuk menyelamatkan manusia?

Pelajar hari ini berada di tangan pendidik yang bergaji rendah dan terlalu dibebani kerja hingga tidak dapat memberikan perhatian dan sokongan yang sewajarnya kepada pelajar.

Dalam era Covid-19, sistem ini telah mencapai titik kemusnahan. Pelajar kami tiba di kolej dengan jurang yang besar dalam pendidikan menengah mereka, cabaran pembangunan daripada pengasingan akibat sekatan perjalanan, ancaman perundangan terhadap kehidupan dan mata pencarian mereka, dan krisis kesihatan mental yang universiti bukan sahaja tidak lengkap, tetapi sering tidak bersedia, untuk menangani . Dalam sistem yang menggunakan wang tuisyen dan derma alumni, selalunya, secara institusi, pelajar hanya bernilai seperti wang, buruh murah dan kredibiliti yang mereka sediakan.

Itu pasti akan kedengaran hiperbolik kepada sesetengah orang. Lagipun, kita semua telah menemui pelajar yang hidupnya berubah menjadi lebih baik kerana pendidikan kolej. Ramai daripada kita adalah, pelajar itu. Tetapi naratif itu tidak universal. Sesetengah pelajar kolej mengalami serangan seksual atau gangguan seksual. Ada yang ditawarkan rawatan kesihatan mental yang tidak mencukupi malah berbahaya oleh pusat kesihatan pelajar. Ada yang mengalami discriminasi perkauman di kampus. Ramai yang terbeban dengan hutang pinjaman pelajar yang melumpuhkan yang mengubah perjalanan kehidupan dewasa mereka.

Terdapata golongan di dalam pendidikan tinggi yang berpegang teguh pada tanggapan bahawa krisis semasa akan diselesaikan jika pelajar dapat menemui semula "keinginan untuk belajar," untuk memetik esei tetamu terbaru Jonathan Malesic dalam The New York Times. Cukuplah dengan kebimbangan yang menjengkelkan tentang wang, penjagaan kesihatan dan perumahan — garis pemikiran ini akan anda percayai — apa pun yang berlaku untuk mencintai pembelajaran demi pembelajaran?

Sementara itu, pelajar siswazah dan pensyarah sambilan menjadi mangsa krisis yang semakin parah, yang boleh menjejaskan mereka dan pelajar mereka dalam cara yang teruk dan kadangkala mengancam nyawa. Tanpa latihan pedagogi yang mencukupi, latihan pencegahan krisis, atau sokongan akademik daripada jabatan mereka, para pendidik ini tidak dapat menyelesaikan — apatah lagi menguruskan — dilema serius yang dihadapi oleh pelajar mereka. Dan ganjaran untuk cuba memadamkan kebakaran yang marak ini adalah gaji yang tidak mencukupi dan faedah yang tidak mencukupi, kerana keputusan Universiti untuk memotong faedah penjagaan kesihatan kepada pekerja yang mogok menjadi terlalu jelas.

Pelajar hari ini berada di tangan pendidik yang bergaji rendah dan dengan bebanan kerja yang tinggi yang tidak dapat memberikan perhatian dan sokongan yang sewajarnya kepada pelajar. Yang lebih  menjengkelkan, ahli fakulti yang berkhidmat dengan lebih banyak sumber tidak banyak membantu. Dan saya tidak menyalahkan mereka - walaupun sesetengah profesor yang berkhidmat memang hidup dalam kemewahan, kebanyakannya terbeban dengan beban kursus yang mustahil, tekanan kuat untuk menerbitkan dan keperluan perkhidmatan yang memakan waktu bekerja (dan terjaga) mereka. Seperti yang ditulis oleh rakan saya Claire Potter ketika menggambarkan kerjayanya sebagai profesor berjawatan, "sepanjang hidup saya, saya telah bekerja hampir 60 atau 70 jam seminggu, sedangkan sebenarnya, saya tidak boleh dikehendaki oleh undang-undang untuk bekerja lebih daripada seminggu 40 jam.”

Kita berada di tengah-tengah krisis dalam akademi, pastinya, tetapi ia bukan krisis ekonomi. Ia adalah krisis kepercayaan. Persoalannya bukan sahaja sama ada institusi kita membayar pensyarah secara adil, tetapi sama ada sebarang upah berbaloi dengan ketaatan dan pengorbanan yang diperlukan oleh institusi tinggi moden. Selalunya, kolej menganggap diri mereka sebagai institusi sukarela, meritokrasi yang didedikasikan untuk tujuan moral yang "lebih tinggi". Atau, seperti yang dikatakan oleh salah satu watak dalam Babel: "Para profesor suka berpura-pura bahawa menara adalah kubu untuk memelihara pengetahuan yang murni, bahawa ia berada bukan atas dasar kebimbangan duniawi perniagaan dan perdagangan, tetapi tidak."

Kita tidak boleh menyelesaikan krisis kepercayaan kepada institusi pngajian tinggi dengan terus mengkonseptualisasikan kolej sebagai benteng pembelajaran tulen. Mengiktiraf buruh fakulti dan siswazah-pelajar sebagai buruh adalah langkah pertama yang baik, tetapi ia tidak cukup untuk menyelesaikan masalah yang lebih luas.

Adakah mogok baru-baru ini di Universiti California dan New School berbaloi? betul-betul. Dalam jangka pendek, ahli fakulti sambilan dan pelajar siswazah akan mempunyai kualiti hidup yang lebih baik sedikit.

Adakah mogok ini menyelesaikan paradoks utama akademi: sebuah institusi kapitalis yang mendakwa ia tidak ada kena mengena dengan kapitalisme sambil mengeksploitasi pelajar, fakulti dan kakitangan untuk keuntungan kewangan? Tidak, mereka belum.

Saya tidak suka untuk mengatakan bahawa sistem yang saya telah dedikasikan sepanjang hidup saya telah rosak — bahawa ia perlu dibina semula dari bawah ke atas. Pasti ada yang tidak bersetuju dengan saya, mencadangkan pembaharuan sederhana yang bertujuan untuk memperbaiki keadaan kerja fakulti. Akan ada panel yang bermaksud baik pada persidangan tahunan mengenai "keadaan profesion," dan inisiatif untuk mengalih naratif dan dasar rasmi kepada lebih baik termasuk fakulti kontinjen dan pelajar siswazah. Tetapi pada pendapat saya, kita sudah melepasi titik di mana langkah-langkah sedemikian boleh menawarkan kelegaan yang sebenar. Kita perlukan revolusi, bukan semakan sederhana.

Harus diakui, revolusi adalah berantakan, dan ia mempunyai harga yang tepat, seperti yang akhirnya ditemui oleh watak utama dalam Babel. "Anda minum champagne," seorang revolusioner berpengalaman memberitahu Robin pada permulaan kerjaya akademiknya, "anda mengambil elaun anda. Anda tinggal di bilik berperabot anda di Magpie Lane, anda berbaris di jalan-jalan dengan jubah dan pakaian yang hebat, semuanya dibayar oleh sekolah, namun anda mengatakan semua wang ini berasal dari perjuangan berdarah. Ini tidak mengganggu anda?”

Saya adalah salah seorang yang dahulunya percaya saya boleh mengubah akademi dari dalam. Sekarang saya sedar bahawa, dalam keadaan sekarang, saya tidak boleh. Tiada seorang pun boleh.

Comments

Popular posts from this blog

Intellectual crisis in Malaysian Academia: In search of an overall philosophy

From Ubercab to Uber: The Needed Paradigm Shift in Malaysian Education

The Scientific mind and modern world crisis. (In search of an overall academic philosophy- part 2)