Apabila Penulisan Akademik Berhenti Berfikir: Penyeragaman dan penghakisan makna kesarjanaan
Oleh Zaky Jaafar
Penulisan akademik hari ini berada dalam ketegangan pelik antara keseragaman dan hakikat kerencaman pemikiran. Di satu pihak, universiti dan jurnal semakin menuntut penyeragaman—abstrak berstruktur, susunan yang boleh dijangka, gaya rujukan yang ketat, dan keperluan metodologi yang ditentukan secara terperinci. Sedangkan, tradisi yang membina dunia keilmuan moden jarang sekali diseragamkan. Tidak banyak teks yang kita anggap “muktabar” akan lolos proses penilaian ‘peer review’ moden tanpa dibantai habis. Kant mungkin diarahkan untuk “mengemas struktur hujah,” Hegel untuk “memperjelas kerangka konsep,” dan Augustine untuk “mengurangkan naratif yang tidak berkaitan.” Sebaliknya karya mereka padat, tidak sekata dan kadang-kadang sukar, namun ia bertahan kerana keberanian intelektual mereka melampaui batas keseragaman.
Penyeragaman yang kita tuntut hari ini
bukan sifat semula jadi karya-karya tersebut; ia dihasilkan oleh abad-abad
komentar dan tafsiran. Gadamer (1975) mengingatkan bahawa makna berkembang
melalui masa, dibentuk oleh pembaca yang menafsirkan semula idea sukar. Ricoeur
(1981) pula berhujah bahawa tugas keilmuan bukan sekadar menyampaikan maklumat
tetapi menyusun semula kerumitan menjadi kerangka pemahaman baharu. Penyeragaman,
bagaimanapun, membalikkan logik ini: bukannya membentuk genre mengikut idea,
kita memaksa idea menyesuaikan diri dengan genre.
Tekanan ini membawa akibat. Kesarjanaan
moden semakin menunjukkan tanda-tanda apa yang Nicholas, Watkinson dan
Boukacem-Zeghmouri (2017) sebut sebagai “penyelidikan selamat”—kajian yang
mengambil risiko minimum dan mengelak eksperimentasi konsep. Kepesatan budaya
audit dan penilaian berasaskan metrik, seperti yang dicatat Biagioli (2016),
menyalurkan tingkah laku akademik kepada apa yang boleh diukur, bukan apa yang
bermakna. Firestein (2012) melihat pola yang sama dalam sains, di mana
penyelidikan berasaskan rasa ingin tahu digantikan dengan produktiviti
berasaskan output. Dalam bidang kemanusiaan dan sains sosial, bahasa birokrasi
kini membentuk amalan intelektual: kejelasan menjadi syarat prosedural, bukan
pencarian falsafah.
Penyeragaman memang membawa manfaat
tertentu. Ia mempromosikan kejelasan, memudahkan semakan rakan sebidang, dan
menjadikan penulisan mudah diindeks, dibandingkan, dan direplikasi. Namun ia
juga mengecilkan ruang pemikiran. Seperti yang dihujahkan Foucault (1977),
bentuk penulisan berfungsi sebagai bentuk disiplin: ia tidak hanya mengatur
ekspresi tetapi imaginasi. Apabila sarjana mula menginternalisasikan ekspektasi
templat jurnal atau rubrik institusi, mereka mula menjangka apa yang boleh
diterima, dibiayai atau diterbitkan—dan menyaring sendiri barisan pemikiran
yang tidak sesuai dengan sempadan tersebut.
Hasilnya adalah hakisan beransur-ansur
terhadap kreativiti dan semangat penerokaan. Penyelidikan konseptual dan
spekulatif—jenis kerja yang secara sejarah menghasilkan lompatan intelektual—kini
terpaksa dimuatkan ke dalam format yang direka untuk kajian empirikal. Hjørland
(2005) memberi amaran bahawa apabila idea interpretatif dipaksa meniru struktur
penyelidikan positivis, ia kehilangan kekayaan makna. Ia menjadi tiruan seorang
metodologis yang tidak dimaksudkan untuknya. Lebih membimbangkan, ia berisiko
menjadi tidak diterbitkan—bukan kerana tiada nilai, tetapi kerana ia menolak
kejelasan yang reduktif.
Pengecilan bentuk membawa pengecilan
pemikiran. Apabila esei, risalah, komentar dan monograf konseptual diketepikan
demi artikel IMRaD, ekosistem intelektual menyusut. Penulisan akademik menjadi
boleh dijangka. Idea berpecah menjadi “unit penerbitan minimum,” kerana
institusi menilai bilangan hasil, bukan kedalaman pemikiran. Bidang
kemanusiaan—yang pernah menjadi rumah kepada penulisan yang luas, imaginatif
dan sarat falsafah—berisiko menjadi imitasi prosedur laporan saintifik.
Namun sejarah menunjukkan model lain.
Tradisi hermeneutik, teori kritikal dan komentar falsafah menunjukkan bahawa
keilmuan berkembang apabila penulis bebas meneroka idea tanpa terikat kerangka
kaku. Tradisi ini tidak menolak kejelasan; ia menolak idea bahawa kejelasan
mesti sentiasa mengambil bentuk yang sama.
Jika dunia akademik ingin memulihkan
vitaliti intelektualnya, ia mesti menilai kembali andaian tentang bentuk
penulisan. Penyeragaman tidak perlu dihapuskan—ia mempunyai fungsi
penting—tetapi ia tidak boleh terus menguasai lanskap. Kebebasan bereksperimen
dengan pelbagai bentuk mesti dipulihkan, bukan sebagai kebebasan mutlak, tetapi
sebagai keperluan epistemik. Kreativiti bukan perhiasan kepada kesarjanaan; ia
asasnya. Tanpanya, pengetahuan menjadi berulang, sekadar menurut proses, dan
tidak mempunyai potensi transformatif.
Akhirnya, krisis ini bukan sekadar isu gaya
penulisan. Ia tentang jenis pemikiran yang sanggup dipupuk oleh akademia. Jika
universiti dan jurnal mahukan penelitian yang benar-benar membawa makna—yang
mengubah paradigma, mencabar andaian, atau membayangkan masa depan baharu—maka
mereka mesti memberi ruang semula kepada penulisan yang berfikir di luar
templat.
(Penulisan ini berbantu AI)
Rujukan
Badley, G. (2019). Academic writing as
shaping and sharing knowledge. Studies in Higher Education, 44(7), 1159–1170.
Bazerman, C. (2013). A theory of literate
action: Literate action volume 2. The WAC Clearinghouse.
Biagioli, M. (2016). Game theory: Academic
misconduct, metrics, and the new audit culture. In The misconduct of science
(pp. 15–28). University of Chicago Press.
Firestein, S. (2012). Ignorance: How it
drives science. Oxford University Press.
Foucault, M. (1977). Discipline and punish:
The birth of the prison. Vintage Books.
Gadamer, H.-G. (1975). Truth and method.
Continuum.
Hjørland, B. (2005). Empiricism,
rationalism and positivism in library and information science. Journal of
Documentation, 61(1), 130–155.
Macfarlane, B. (2017). Freedom to learn:
The threat to student academic freedom and why it needs to be reclaimed.
Routledge.
Nicholas, D., Watkinson, A., &
Boukacem-Zeghmouri, C. (2017). The precariousness of scholarly creativity.
Learned Publishing, 30(3), 233–239.
Ricoeur, P. (1981). Hermeneutics and the
human sciences (J. B. Thompson, Ed.). Cambridge University Press.
Comments
Post a Comment