Taksonomi Bloom dan OBE: Manifestasi Reduksionisme Liar dalam Pendidikan

Teks berikut adalah kertas pembentangan penulis pada Wacana Meja Bulat oleh PEMIKIR pada sesi atas talian (zoom) Pada 22hb Februari 2025:

Taksonomi Bloom dan OBE: Manifestasi reduksionisme liar dalam Pendidikan di Malaysia 

Dr Mohamad Fakri Zaky bin Jaafar
Jabatan Senibina, Fakulti Rekabentuk dan Senibina,
Universiti Putra Malaysia

zakyjaafar@upm.edu.my

Reduksionisme telah lama menjadi sumber kebimbangan bagi para pemikir dan sarjana, kerana ia telah dikaitkan dengan kemerosotan beberapa institusi utama dalam masyarakat moden, termasuk ekonomi, sains, politik dan pendidikan. Kertas ini melihat kehadiran reduksionisme dalam bentuk yang lebih ekstrem, atau 'reduksionisme liar', dalam sistem pendidikan Malaysia. Dua konsep utama telah dikenalpasti sebagai wadah untuk reduksionisme: taksonomi Bloom dan Outcome Based Education (Pendidikan Berasaskan Hasil) atau OBE seperti yang ditafsirkan oleh Majlis Pendidikan Kejuruteraan Malaysia dan diterima pakai oleh banyak institusi. Reduksionisme jelas terlihat dalam rangka kerja paradigmatik kedua-dua konsep ini. Kertas ini meneroka isu-isu dan kritikan yang timbul daripada penerimaan mereka. Kritikan terhadap kedua-duanya telah diabaikan oleh pendidik dan pembuat dasar dalam membentuk ekosistem pendidikan.

 

Pengenalan

Dalam perbahasan falsafah pemikiran, pemikiran dualisma sering di sandarkan sebagai punca kemelut sekularisme, pemisahan minda dan jasad, pemisahan ugama dan politik.  Namun apa yang saya ingin bahaskan di sini adalah pemikiran terbitan dari dualism ini, iaitu reduksionisme. Apabila fizik dan metafizik dileraikan, terdapat kecenderungan untuk membuang nilai metafizik dari perbahasan falsafah moden yang cenderung kepada positivism.

Dalam membincangkan kemelut Pendidikan negara, saya ingin bermula dengan gagasan yang pernah saya suarakan di dalam diskusi meja bulat terdahulu, iaitu terdapat jurang antara falsafah dan penyelesaian teknokratik, iaitu apabila sang teknokrat cuba melaksanakan sesuatu kerja berasaskan falsafah, namun dek kerana instrument ataupun teknik yang digunakan diambil dari falsafah yang lain, maka kesan yang dihajati akan mempamerkan falsaah teknik dan bukan hasrat falsafah asal.

Dalam perbahasan kali ini saya ingin mengagaskan bahawa terdapat instrument atau teknologi yang digunakan di dalam Pendidikan negara membawa bersamanya kesan reduksionisme yang menggagalkan matlamat Falsafah Pendidikan Negara itu sendiri. Oleh itu perlu kita untuk melihat apakah teknologi yang dimaksudkan.

Teknologi bukan neutral, Insan menjadi takbur.

Teknologi adalah alat untuk memudahkan kelansungan hidup manusia. Namun terdapat gagasan bahawa teknologi tidak bersifat neutral, bahkan ia mengubah budaya dan pemikiran manusia. Untuk perbincangan ini saya mengambil definisi teknologi dari Herbert Marcuse, seperti yang diutarakan beliau di dalam bukunya One dimensional Man. Menurutnya teknologi bukan setakat mesin yang yang kita cipta, bahkan ia merangkumi teknik, polisi dan mekanisme pengurusan untuk mengawal dan mengurus masyarakat. Oleh itu dalam membincangkan OBE dan Blooms Taksonomi, ia termasuk dalam kategori ‘teknologi’.[i]

Mari kita lihat apa kata Marcuse tentang teknologi dalam One Dimensional Man:

1.     Teknologi adalah ideologi- Ia bukanlah bersifat neutral yang boleh kita gunakan sesuka hati, tetapi ia mempunyai kesan terhadap pemikiran masyarakat.

2.     Teknologi menjadi kerangka asas dan menjadi penilai kesahihan cara hidup Masyarakat. Contohnya, dengan adanya kecekapan teknologi, ia memberi keyakinan bahawa manusia berkuasa ke atas alam semulajadi dan kita bebas memanipulasi alam semulajadi mengikut kepentingan kita.

3.     Teknologi membawa kepada ketakburan pemikiran teknikal, iaitu semua masalah kehidupan boleh diselesaikan dengan sains dan teknologi. Ini yang dimaksudkan dengan pemikiran satu dimensi oleh Marcuse.

4.     Rasionalisasi penggunaan teknologi untuk mencapai produktiviti dan kecekapan oleh Max Weber sebenarnya adalah, menurut Marcuse, kaedah mengawal dan memanipulasi oleh kapitalis. Weber tidak sedar bahawa dia mewakili sang kapitalis apabila membicarakan produktiviti dan kecekapan. Ia menyebabkan kuasa mengawal produktiviti diambil oleh orang atasan dan bukan pekerja sendiri.

5.     Krisis ontologikal- Apabila sains dan teknologi terbukti mampu mengubah alam fizikal, maka rasionalisasi berasaskan fizik, iaitu kecenderungan yang terhasil dari rasionalisasi moden, menyebabkan isu ontologi menjadi semakin sempit dan terhad kepada kewujudan materiali. Keahaman tentang hakikiat kewujudan akan dihadkan kepada hanya apa yang boleh diukur dan dilihat, menjadikan potensi sebenar manusia disempitkan.

Kesimpulannya, tidak cukup untuk membina falsafah dasar dalam mencapai sesuatu matlamat, namun adalah perlu untuk memastikan teknologi, polisi, kaedah perlaksanaannya tidak mengandungi unsur yang mewarnai hasilnya dengan falsafah yang asing. Di sini kita lihat bagaimana teknologi menyebabkan kefahaman tentang fenomena kewujudan mula menjadi terhad dan dalam suatu segi ia menjadi alat kawalan sang kapitalis.

 

Taksonomi Bloom dan OBE

Taksonomi Bloom dan OBE kini diterima pakai sebagai asas rangka kerja pendidikan Malaysia. Di tengah-tengah penerimaan dan pengamalan mekanisme ini secara umum, tanda-tanda kesan yang tidak diingini adalah jelas kelihatan. Masalah-masalah ini menyerupai gejala reduksionisme yang diakui di tempat lain dalam politik, ekonomi, sains, dan teknologi. Pelbagai isu dalam pendidikan, seperti penurunan skor PISA negara, ketidakhadiran calon-calon peperiksaan SPM, pedagogi yang kompleks, kerumitan kandungan yang tidak sesuai, dan beban kerja pendidik yang tinggi, antara lain, sedang dibahaskan dengan hangat. Bukanlah niat esei ini untuk membincangkan isu-isu ini secara mendalam. Kita tahu masalah-masalahnya. Orang ramai bercakap mengenainya, walaupun nampaknya ada sikap acuh tak acuh di pihak pentadbir. Namun begitu, jika kita sudi meneliti dengan lebih mendalam, kita akan mendapati bahawa penyakit dan masalah ini hanyalah manifestasi kepercayaan yang mendalam dalam minda moden. Ia adalah krisis persepsi[ii]. Ia adalah masalah sistemik[iii]. Ia bukanlah masalah pentadbiran mahupun masalah strategik, dan sudah tentu bukan masalah operasi. Ia adalah krisis paradigma, masalah yang berakar umbi dalam pandangan dunia kita, yang timbul daripada penekanan yang salah pada aspek-aspek tertentu falsafah moden. Secara khusus, ia adalah hasil daripada anutan melampau terhadap reduksionisme, satu paradigma yang begitu meluas dan dominan sejak Zaman Pencerahan di Eropah. Satu ciri utama reduksionisme yang menyebabkan dilema ini adalah pemecahan persepsi, menjadikan kemahiran menyelesaikan masalah kita tidak berkesan dan huru-hara.

Adalah perlu pada ketika ini untuk menjelaskan penggunaan istilah 'redukionisme' dalam penulisan ini. Reduksionisme adalah sifat manusia yang penting dan rangka kerja kognitif yang diperlukan yang telah mendorong kemanusiaan ke era penemuan saintifik dan kemajuan teknologi. Namun, ia bukanlah konsep baru. Ia telah wujud sejak awal kewujudan manusia, terbukti berguna apabila manusia awal memburu mangsa, atau apabila dia memberi tumpuan kepada mendapatkan manfaat dari dunia semula jadi. Dari perspektif neurosains, Iain Mcgilchrist mengaitkannya dengan pemprosesan otak kiri[iv]. Namun begitu, dalam skema besar kewujudan manusia, reduksionisme harus berfungsi sebagai hamba kepada tuannya – iaitu cara berfikir holistik yang sering dikaitkan dengan operasi otak kanan. Istilah 'redukionisme liar' yang digunakan di sini merujuk kepada pengagungan reduksionisme yang tidak terhad tanpa mengira konteks - dalam dos berlebihan[v]. Seperti yang dijelaskan oleh Mcgilchrist, reduksionisme telah menjadi tuan bukannya hamba. Untuk tujuan perbahasan, istilah 'reduksionisme' digunakan di tempat lain dalam tulisan ini bagi menggambarkan reduksionisme liar atau melampau ini.

Masalah persepsi yang berderai dalam sistem pendidikan semasa juga dilihat hadir dalam aspek lain dalam tamadun: ekonomi, politik, perniagaan, agama, kesihatan, dan banyak lagi. Domain-domain ini semua nampaknya menghadapi pelbagai krisis dalam skala yang berbeza yang meresap ke dalam masyarakat moden. Isu-isu ini muncul dalam komuniti dan negara di seluruh dunia. Kapitalisme liar, penghabisan sumber yang turut menyebabkan pemanasan global dan bencana alam sekitar yang berkaitan, serta memperlebar jurang kemakmuran antara negara dan antara kaya dan miskin. Ketegangan politik timbul daripada perebutan kuasa dan sumber, mendorong negara ke arah peperangan dan pertelagahan, serta membawa kepada kealpaan kerajaan terhadap kesengsaraan rakyat. Setiap pihak percaya mereka melakukan perkara yang betul, tetapi dalam pemahaman dan fokus mereka yang terhad, menbuahkan hasil yang bertentangan dan bercanggah. Isu-isu ini semua boleh diringkaskan sebagai simptom reduksionisme: pecahan yang kacau-bilau dalam kemampuan persepsi manusia, yang membawa kepada kehilangan pemahaman tentang kekayaan fenomena, penghapusan kemanusiaan dan ketidakupayaan untuk mengambil perspektif holistik dalam menentukan kebenaran.

Pelopor kepada reduksionisme moden sering dikaitkan dengan René Descartes, seorang ahli falsafah Perancis dari abad ke-16. Pandangan beliau boleh diringkaskan sebagai kepercayaan bahawa realiti boleh difahami dengan memecahkannya kepada komponen-komponen yang membentuknya. Idea ini membentuk asas pemikiran saintifik. Ia adalah anak kesayangan oemikiran moden. Ia telah menghasilkan keajaiban- menghantar manusia ke bulan, menyembuhkan penyakit, dan mencipta bencana besar dari senjata pemusnah besar-besaran. Kuasa besarnya yang luar biasa telah menyebabkan penghormatan terhadapnya, sering kali ia diagungkan melebihi nilai sebenarnya, di situlah masalahnya.


Kecacatan pemikiran reduksionis sering kali dapat diringkaskan dengan pernyataan: "keseluruhan fenomena adalah lebih daripada jumlah bahagian-bahagiannya." Seorang pemuzik, dengan menggabungkan nota dan irama, boleh menghasilkan sebuah karya agung yang bukan sekadar koleksi tenaga bunyi dan hingar. Seorang artis, dengan kanvas dan beberapa warna, boleh mencipta sebuah lukisan yang menyentuh emosi. Hasilnya tidak boleh diramalkan hanya berdasarkan saiz dan jenis kanvas atau sifat kimia cat. Nilai karya-karya tersebut tidak boleh disimpulkan hanya daripada komponen fizikalnya sahaja. Jika anda memisahkan kualiti metafizik sesuatu objek, ia akan kehilangan nilai, makna dan kepentingannya. Namun, inilah yang dilakukan oleh reduksionisme—ia secara sulit mengeluarkan sifat metafizik sesuatu fenomena, hanya menumpukan pada aspek fizikalnya, kemudian membedahnya menjadi serpihan-serpihan terasing, mengaburkan keterhubungan fenomena. Apabila manusia menerima reduksionisme secara menyeluruh, maka terpisahlah akal manusia daripada hakikat sebenar sesuatu fenomena.

Krisis Reduksionisme dalam Kajian ilmiah.

Disebabkan kekurangan-kekurangan reduksionisme, para sarjana dan saintis dari pelbagai bidang telah menekankan kelemahan dan bahaya pemikiran reduksionis melampau. Kajian mengenai sistem dinamik kompleks telah mendedahkan kelemahan asas dalam pendekatan ini, seperti yang dibincangkan oleh ahli falsafah Afrika Selatan Paul Cilliers dalam bukunya pada tahun 1998:

Sistem yang kompleks tidak hanya terdiri daripada jumlah komponennya, tetapi juga oleh hubungan rumit antara komponen-komponen ini. Dengan 'memotong' sebuah sistem, kaedah reduksionis memusnahkan apa yang cuba difahaminya.[vi]


Fritjoff Capra, seorang ahli fizik terkemuka, berpendapat bahawa paradigma reduksionis telah membawa kepada pemikiran yang terpecah-pecah, yang seterusnya menyebabkan perpisahan daripada sifat holistik realiti. Dia percaya bahawa keburukan dunia moden—perang, kelaparan, kemerosotan alam sekitar—adalah hasil daripada pandangan dunia reduksionis.[vii]

Vandana Shiva, seorang sarjana India, aktivis alam sekitar, dan penulis yang terkenal dengan usahanya dalam ekologi, pertanian, dan kelestarian, menegaskan bahawa reduksionisme bukan sahaja asas teknologi perang, keganasan dan kapitalisme yang berleluasa, tetapi ia juga merupakan ideologi ganas yang merobek pengetahuan manusia melalui politik epistemologi. Dia mengenal pasti empat bentuk keganasan yang dilakukan oleh reduksionisme: keganasan terhadap subjek sains, keganasan terhadap objek pengetahuan, keganasan terhadap penerima pengetahuan dan keganasan terhadap pengetahuan itu sendiri[viii]

Syed Muhammad Naquib al-Attas, seorang cendekiawan terkemuka Malaysia, dalam pelbagai karyanya, merujuk kepada reduksionisme sebagai "kerangka kognitif dajjal", membincangkan bagaimana pemikiran reduksionis boleh membawa kepada pemahaman realiti yang terpecah-belah yang bertentangan dengan pandangan dunia Islam yang lebih terintegrasi.[ix]

Reduksionisme dalam pendidikan

Di dalam bidang pendidikan, terdapat beberapa penulisan meneroka kesan reduksionisme dalam pendidikan. Peter Senge, seorang pemikir sistem yang terkenal, membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan reduksionisme:

Hari ini, saya percaya konsensus tradisional kita mengenai matlamat dan proses pendidikan awam menjadikan kita terdedah bahaya dalam dunia yang semakin saling bergantung. Kita semua telah diajar untuk memecahkan masalah yang kompleks dan membetulkan bahagian-bahagiannya. Proses pendidikan tradisional kita — sebenarnya, teori pengetahuan kita di Barat — adalah berdasarkan reduksionisme, memecahkan fenomena kompleks kepada bahagian-bahagian komponen dan membina pengetahuan tentang bahagian-bahagian tersebut. Tambahan pula, sistem tradisional kita berasaskan persaingan dan pembelajaran individu. [x]

Terry Wrigley mengkritik reduksionisme dalam teori pendidikan atas beberapa sebab: oversimplification, pengabaian konteks, pandangan mekanistik tentang pembelajaran, dan kekurangan pemahaman holistik[xi]. Beliau juga menyimpulkan bahawa pendekatan reduksionis boleh membawa kepada dasar pendidikan yang mengutamakan ujian piawai dan hasil yang boleh diukur berbanding pengalaman pembelajaran yang bermakna, yang akhirnya merosakkan kualiti pendidikan.


Satu ciri yang muncul dalam reduksionisme dalam pendidikan adalah trend peningkatan mekanisasi yang didorong oleh faktor ekonomi. Hujah ini dikemukakan oleh Sancar, yang berpendapat bahawa neoliberalisme mengutamakan pendekatan berasaskan pasaran, yang mengakibatkan komodifikasi pendidikan. Beliau menekankan bagaimana peralihan ini membawa kepada peningkatan penyeragaman, tumpuan kepada hasil yang boleh diukur, dan peminggiran pemikiran kritis serta kreativiti dalam kurikulum[xii].

Untuk mengenal pasti kehadiran reduksionisme dalam pendidikan Malaysia, beberapa ciri utama ekosistem akan dibincangkan. Manifestasi reduksionisme ini muncul dalam metodologi, proses, strategi operasi dan mekanisme. Ia tidak dibicarakan di dalam polisi dasar. Oleh itu, kita jarang melihat 'isme' yang mendasari manifestasi ini.

Taksonomi Bloom

Manifestasi pertama adalah penerimaan meluas Taksonomi Bloom sebagai rangka untuk membangunkan ekosistem pendidikan Malaysia. Taksonomi Bloom, pertama kali ia diperkenalkan dalam penerbitan Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals[xiii]. Di sini, pendekatan reduksionis terhadap pendidikan adalah jelas, kerana ia memecahkan objektif pembelajaran kepada tiga domain luas: kognitif (berdasarkan pengetahuan), afektif (berdasarkan emosi), dan psikomotor (berdasarkan tindakan), masing-masing dengan hierarki kemahiran dan keupayaan. Pendidik menggunakan domain-domain ini untuk menyusun kurikulum, melaksanakan penilaian, dan kaedah pengajaran bagi memupuk pelbagai jenis pembelajaran.

Satu trend yang semakin meningkat berkaitan dengan penerapan Taksonomi Bloom dalam konteks pendidikan adalah mekanisasi pendidikan yang semakin meningkat, terutamanya dengan kemunculan pembelajaran yang bergantung kepada teknologi maklumat. Taksonomi Bloom menyediakan rangka kerja untuk mengkategorikan matlamat pendidikan, yang sering digunakan oleh pendidik untuk merancang penilaian yang boleh diautomatikkan dengan mudah. Sebagai contoh, kuiz pilihan berganda dan penilaian dalam talian boleh diselaraskan dengan pelbagai tahap taksonomi Bloom (contohnya, pengetahuan, pemahaman, aplikasi), membolehkan penilaian dan pengumpulan data yang cekap. Contoh lain mekanisasi yang berkaitan dengan Taksonomi Bloom adalah pembangunan Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS). Banyak LMS menggabungkan Taksonomi Bloom untuk menyusun kursus dan penilaian. Menggunakan rangka kerja ini, pelbagai aspek pendidikan boleh diubahsuai dengan cara mekanikal. Dapat disimpulkan bahawa pengaruh rangka kerja terhadap penilaian, pembangunan kurikulum, dan integrasi teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran menyokong trend ke arah mekanisasi dalam pendidikan.

Pendidikan Berasaskan Hasil (OBE)

Satu mekanisme yang terbit daripada Taksonomi Bloom adalah Outcome Based Education (OBE). Pada mulanya, kecenderungan reduksionis dapat dikenalpasti dengan jelas. Pendekatan asas adalah untuk mengurangkan dan memecahkan konsep pendidikan kepada satu siri hasil yang fokus dan boleh diukur. Sejak awal tahun 2004, minat terhadap Pendidikan Berasaskan Hasil (OBE) mula muncul di kalangan beberapa penyedia pendidikan kejuruteraan di Malaysia. Adalah menarik untuk meneliti rasional di sebalik penerapan OBE.

Penyedia Pendidikan kejuruteraan menyedari beberapa kekurangan dalam kurikulum kejuruteraan tradisional. Pemikiran mereka pada masa itu adalah untuk mengisi kekosongan yang ditemui dalam enam kategori dengan beberapa kursus. Jika kemahiran komunikasi didapati kurang, maka seharusnya ada kursus sedemikian dalam kurikulum. Jika kurikulum kekurangan kemahiran berfikir, maka kursus kemahiran berfikir akan dimasukkan. Inilah yang dimaksudkan dengan kurikulum yang terancang dengan baik. Namun, dalam realiti, penyelarasan atau integrasi didapati tidak wujud[xiv].
Ini mendorong pendidik untuk mencari penyelesaian yang dapat merapatkan jurang ini. OBE dilihat sebagai jawapan kepada masalah ini. Ironinya, pandangan positivis OBE tidak mengecualikan reduksionisme, yang pada dasarnya memecahkan fenomena tersebut. Sebenarnya, ia dengan jelas memecahkan pengalaman pembelajaran kepada beberapa penyataan hasil objektif. Kecenderungan ini untuk mengurangkan fenomena kepada bilangan hasil yang terhad mencerminkan reduksionisme metodologi positivis dalam OBE. Ironi di sini adalah ketara: untuk menyelesaikan masalah jurang dalam pendidikan yang secara tradisinya terpecah-pecah, mekanisme reduksionis diterima pakai, yang menguatkuasakan pemecahan pada tahap yang lebih tinggi. Namun, ironi ini sering kali tidak disedari.

Satu lagi hasil reduksionisme, yang tidak terhad kepada pendidikan, adalah peningkatan birokrasi. Disebabkan keperluan untuk mengukur prestasi, dan pengenalan pelbagai indikator, pencatatan, pendokumentasian dan pelaporan yang berlebihan mula mengambil sebahagian besar beban kerja pendidik.

Gejala yang diabaikan

Kecenderungan reduksionis dalam Taksonomi Bloom dan OBE memerlukan pendekatan berhati-hati dalam penerimaannya dalam sistem pendidikan. Pendapat yang semakin berkembang mencadangkan bahawa kedua-duanya telah mengakibatkan prestasi yang kurang memuaskan dalam pendidikan.

Premis asas taksonomi Bloom—bahawa terdapat hierarki kemahiran kognitif—telah ditolak oleh ramai. Ron Berger menulis:

Ia (Taksonomi Bloom) juga memberikan tanggapan yang salah bahawa beberapa kemahiran ini lebih sukar dan lebih penting daripada yang lain. Ia boleh membutakan kita terhadap proses bersepadu yang sebenarnya berlaku dalam fikiran pelajar semasa mereka belajar[xv].

Kecacatan dalam kesan pelaksanaan model hierarki pengetahuan juga telah diketengahkan. Roland Case mengenal pasti tiga kelemahan dalam Taksonomi Bloom: ia menurunkan keperluan untuk berfikir, menggalakkan penyebaran maklumat daripada memupuk kebolehan analitikal yang sebenar, dan mencipta keyakinan palsu[xvi].

Satu lagi masalah dengan hierarki kognitif adalah penurunan status  Kemahiran "mengingati" dari kemahiran "menilai". Ini menimbulkan masalah apabila diandaikan bahawa lebih banyak masa harus dihabiskan untuk mengajar kemahiran penilaian daripada memperoleh maklumat. Sebenarnya, kualiti penilaian dalam kalangan pelajar berkorelasi positif dengan jumlah maklumat yang diinternalisasi[xvii].


Dengan kemunculan AI, kelemahan-kelemahan dalam taksonomi Bloom ini telah dikenalpasti sebagai masalah. Pengkategorian kemahiran kognitif dengan hierarkinya adalah mengelirukan apabila disematkan dalam Pembelajaran Bahasa Besar (LLM) dan sintaks rasional yang digunakan dalam AI[xviii].

OBE tidak terlepas daripada kritikan yang sewajarnya. Pada tahun 1994, sebuah laporan oleh Pusat Eksperimen Amerika mengenai OBE menyatakan bahawa:

Tetapi idea yang nampaknya baik ini (OBE) telah menyebabkan konflik yang besar. Salah satu sebab utama konflik ini adalah bahawa negeri-negeri menyerahkan tugas mendefinisikan hasil kepada pegawai pendidikan yang paling terancam oleh proses tersebut. Pendidik telah meneruskan untuk mempromosikan hasil yang agak kabur, sering mencerminkan kedudukan yang betul secara politik, bukannya pengetahuan, kemahiran, dan hasil akademik kognitif. Birokrat pendidikan telah mengambil idea yang munasabah dan memutarbelitkan maknanya sehingga pertanggungjawaban hampir mustahil[xix].

Di sini boleh disimpulkan bahawa salah satu isu utama dalam OBE adalah siapa yang berhak menentukan hasilnya. Secara ideal, kononnya, sekumpulan ‘sang bijak pandai' yang dipilih dengan teliti akan merangka hasil yang seimbang untuk sistem pendidikan. Namun, seperti yang sering berlaku dalam dunia nyata, ideal jarang menjadi kenyataan. Tiada kriteria yang jelas untuk memilih mereka yang membuat keputusan ini. Kemungkinan besar, seperti yang dinyatakan, kumpulan ini akan terdiri daripada pentadbir berpangkat tinggi. Walaupun kemampuan mereka untuk mendaki tangga birokrasi tidak dapat dinafikan, mereka tidak semestinya individu yang 'bijak'.


Di Australia, pengenalan OBE pada tahun 2006 telah dipertikaikan secara meluas atas alasan bahawa OBE adalah cacat dari segi konsep, sukar untuk dilaksanakan dan tidak memenuhi piawaian jika dibandingkan dengan apa yang disebut sebagai silibus atau model pembangunan kurikulum berasaskan piawaian
[xx].


Bukan setakat retorik, kebimbangan ini juga boleh diperdebatkan dalam istilah pragmatik. Dunia pada tahun 2024, seperti yang kita ketahui, dicirikan oleh perubahan yang cepat dan ketidakpastian, yang biasa dirujuk sebagai VUCA[xxi]. Sistem pendidikan yang lambat bertindak balas terhadap dinamik ini berisiko menjadi usang. Di Malaysia, pembangunan mana-mana kurikulum baharu mesti mengikut hasil yang ditetapkan secara nasional oleh agensi Malaysian Quality Assurance (MQA). Mekanisme OBE yang dibangunkan oleh jurutera memerlukan pemetaan yang teliti antara Hasil Program (PO), Hasil Pembelajaran (LO), dan Hasil Pembelajaran Kursus (CLO). Untuk memastikan keberkesanan, terdapat cara-cara tertentu penilaian harus ditimbang berbanding hasil yang dinyatakan. Oleh kerumitan sebegini, proses ini boleh mengambil masa dua hingga tiga tahun[xxii]. Setelah dilaksanakan, kurikulum—yang dilengkapi dengan keperluan dan mekanisme ketat ini—harus dipatuhi dengan ketat selama tiga hingga lima tahun akan datang. Menjelang akhir kitaran, kurikulum tersebut akan beroperasi pada paradigma yang berusia lapan tahun, sementara dunia dalam era VUCA berubah pada kadar bulan, bukan tahun. Oleh itu, kurikulum yang ketinggalan zaman adalah masalah yang timbul daripada pelaksanaan OBE gaya Malaysia.


Kritikan yang lebih serius terhadap OBE adalah kesannya terhadap kreativiti dan kemahiran insaniah lain dalam kalangan pelajar. Oleh kerana ia secara berkesan mengetepikan kemahiran-kemahiran ini, ia gagal untuk memupuk sifat-sifat yang dijanjikan untuk dibina. Dalam sebuah esei oleh John Senior, dengan tepat merumuskan kesan OBE:

Masalahnya ialah hanya terdapat banyak jam dalam kursus dan hasil tersebut mesti dikuasai dalam masa itu.  Dengan masa yang digunakan untuk mencapai hasil yang "boleh diukur", menyebabkan hasil yang kurang boleh diukur, tetapi bersifat pembelajaran aras tinggi - seperti kreativiti, kemahiran berfikir, pemikiran mencapah, malah pembelajaran sosial, praktikal dan artistik mengambil tempat kedua, atau tidak dipelajari langsung. Lebih teruk, dan mungkin masalah utama, ialah hasil sering dianggap sebagai penyelesaian yang sesuai untuk semua oleh pentadbir yang cuba memenuhi keperluan lesen institusi dan semakan program yang tidak mempunyai kaitan dengan pembelajaran sebenar[xxiii].

Satu lagi gejala yang timbul daripada reduksionisme, seperti yang dinyatakan sebelum ini, ialah kebangkitan birokrasi. Kajian mengenai pelaksanaan OBE di Kolej Vokasional Malaysia menunjukkan peningkatan dalam komitmen tenaga guru yang diperlukan untuk melaksanakannya[xxiv]. Pengalaman saya sendiri dalam organisasi menunjukkan bahawa beban birokrasi pelaksanaan OBE mempunyai kesan menyekat kreativiti, kebebasan untuk berfikir dan rasa ingin tahu semula jadi, disebabkan keperluan yang sangat besar untuk mengisi borang, senarai semak dan memetakan subjek kepada hasil, bersama-sama dengan keperluan dalam rancangan pengajaran dan struktur kurikulum yang ketat.

Mekanisme pertahanan autoimun reduksionisme

Satu persoalan penting timbul pada ketika ini: Mengapakah wujud penerimaan yang begitu dalam dan meluas terhadap manifestasi reduksionisme ini dalam sistem pendidikan Malaysia? Di sebalik masalah menyeluruh dan amaran yang ditimbulkan mengenai mekanisme pengurangan ini, nampaknya terdapat anutan secara total dan dorongan kuat untuk melaksanakannya. Tinjauan sepintas lalu akan mendedahkan banyak tulisan yang menyokong dan mempromosikan penggunaan taksonomi Bloom dan OBE, yang sebahagian besarnya datang dari negara membangun seperti Malaysia. Namun jika diteliti penulisan sebegini, kelemahan dan perangkap kedua-dua mekanisme ini sebahagian besarnya diabaikan. Desakan memenuhi matlamat kecekapan ketara yang dipegang oleh orang dari disiplin seperti kejuruteraan dan perniagaan nampaknya telah mempengaruhi ahli teori dan pentadbir pendidikan.

Ironinya penyebaran paradigma reduksionis ini dikuatkuasakan oleh reduksionisme itu sendiri. Kecenderungan reduksionis untuk menumpukan pada objektif linear, sempit dan berpecah-belah telah membutakan fikiran kita, membawa kita untuk mempercayai bahawa mekanisme ini adalah jawapan yang terbaik. Pendekatan ini mengabaikan gejala dan kritikan yang diketengahkan di tempat lain. Nampaknya minda reduksionis mencipta sistem autoimun, di mana minda itu sendiri berfungsi sebagai mekanisme pertahanan terhadap kritikan dan kelemahan, memastikan penggunaan pesatnya dalam ekosistem pendidikan Malaysia.

Kesimpulan

Walaupun reduksionisme telah menjadi rangka kerja kognitif yang penting yang telah membantu manusia dalam pelbagai cara, ia telah berkembang, melampaui manfaatnya, sehingga tahap beberapa krisis moden kini dikenal pasti sebagai akibat daripada penggunaannya secara berlebihan. Dapat disimpulkan daripada perbincangan ini bahawa reduksionisme, satu konsep paradigmatik, telah meresap dalam sistem pendidikan Malaysia pada peringkat operasi melalui dua mekanisme: Taksonomi Bloom dan OBE. Risiko seperti menghalang kreativiti, konstruk kemahiran manusia yang cacat, dan peningkatan birokrasi adalah antara isu teras yang dikenal pasti. Satu lagi masalah di Malaysia ialah proses lambat merangka kurikulum dipacu OBE, yang boleh menyebabkan ia usang dalam dunia yang cepat berubah. Aspek kontroversi kedua-dua mekanisme itu sebahagian besarnya telah diabaikan oleh pentadbir pendidikan Malaysia, kemungkinan besar disebabkan oleh kecenderungan reduksionisme itu sendiri untuk mengabaikan kesan yang lebih luas daripada langkah-langkah objektif yang kecil dan berpecah-belah.



[i] Marcuse, Herbert. One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Beacon Press, 1964.

[ii] Gagasan ini boleh didapati pada penulisan Marshall McLuhan’s seperti “Understanding Media: The extension of Man (1964)

[iii] Sentimen ini sering disuarakan oleh penulis dan pemikir seperti Naomi Klein, David Harvey, Peter Senge, Russel Ackoff dan ramai lagi.

[iv] McGilchrist, I. (2009). The Master and His Emissary: The Divided Brain and the Making of the Western World. Yale University Press.

[v] Syarahan awam oleh penulis bertajuk” Reductionism overdose in Malaysian Education”, dibentang dalam seminar atas talian. Wacana Intelektual. Penganjur PEKA, UPSI. July 11th 2024.

[vi] CIlliers, P. Complexity and Postmodernism: Understanding Complex Systems. Routledge. London 1998

[vii] Capra, F. The Turning Point: Science Society and The Rising Culture. Simon & Schuster. 1982

[viii] Shiva V., Reductionist science as epistemological violence in in Science, hegemony and violence. Ed Ashis Nandy, Oxford University Press Bombay Calcutta MadraS 1988

[ix] Salah satu contoh perbahasan sebegini boleh ditemui dalam "The Concept of Education in Islam"*  "Islam and Secularism"* - yang mengkritik sekularisme dan kerangka kognitif pemikiran.

[x] Senge, Peter M. The Necessary Revolution: How Individuals and Organizations Are Working Together to Create a Sustainable World. Crown Business, 2008

[xi] Wrigley, T. .Education and the complexities of learning. London: Routledge.2000

[xii] Sancar C., Sancar M.,  Neoliberal Mechanisation Of Education, The Turkish Online Journal of Educational Technology – July 2012, volume 11 Issue 3

[xiii] Bloom, B. S.; Engelhart, M. D.; Furst, E. J.; Hill, W. H.; Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Vol. Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay Company

[xiv] A.A. Aziz*, M.J. Megat Mohd Noor, A.A. Abang Ali and M.S. Jaafar. A Malaysian Outcome-Based Engineering Education Model. International Journal of Engineering and Technology, Vol. 2, No.1, 2005, pp. 14-21

[xv] Berger, R. (2018) Here’s What’s Wrong With Bloom’s Taxonomy: A Deeper Learning Perspective. https://www.edweek.org/teaching-learning/opinion-heres-whats-wrong-with-blooms-taxonomy-a-deeper-learning-perspective/2018/03#

[xvi] Case, R. The Unfortunate Consequences of Bloom’s Taxonomy. Social Education 77(4), pp 196–200 ©2013 National Council for the Social Studies

[xvii] Bradley Busch, (ed)  Be wary of pyramids: The problem with Bloom, Dale and Maslow. Online articcle. https://www.innerdrive.co.uk/blog/pyramids-bloom-dale-maslow/#:~:text=What's%20the%20problem%20with%20Bloom's,higher%20value%20than%20the%20former. Accessed on 27/12/2024.

[xviii] Luke Zaphir, Dale Hansen. The trouble with Bloom’s taxonomy in an age of AI. Online article.  https://www.timeshighereducation.com/campus/trouble-blooms-taxonomy-age-ai

[xix] Manno, Bruno V. Outcome-Based Education. Has It Become More Affliction than Cure? Center of the American Experiment, Minneapolis, MN. Aug 94.

[xx] Kevin Donnelly,  Australia's adoption of outcomes based education: A critique. Issues in Educational Research, 17(2), 2007

[xxi] Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity.

[xxii] Being born out of engineering discipline, Malaysian OBE is characterized by countless tables, checklists and tick boxes and mapping mechanism which can be dragging.

[xxiii] Senior, J. Does Outcomes-Based Education do More Harm than Good?. Online article 27 Dec 2020 https://www.skylineuniversity.ac.ae/knowledge-update/from-different-corners/does-outcomes-based-education-do-more-harm-than-good

[xxiv] M.A.A.Damit, M. K. Omar, M.H.M Puad, Issues and Challenges of Outcome-based Education (OBE) Implementation among Malaysian Vocational College Teachers. Academic Research in Business and Social Sciences. Vol. 1 1 , No. 3, 202


Comments

Popular posts from this blog

PERANAN UNIVERSITI: IBARAT LAMPU YANG MALAP

Irrationality of Modern Rationality- The Danger of Thinking Small.

Bloom’s Taxonomy And OBE: Manifestation Of Reductionism In Malaysian Education